Inter Cars SA Jesteśmy największym importerem i dystrybutorem części zamiennych do samochodów osobowych oraz pojazdów użytkowych w Europie Środkowo-Wschodniej.

Kilkuletnia, jak nowa

Nabywcy nowego ogumienia poszukują opon, które zostały wyprodukowane w tym roku. Zdaniem przedstawicieli Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego data produkcji opony nie jest tak ważna, jak się powszechnie sądzi. 

Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) zorganizował konferencję prasową, na której zwrócono uwagę, że nieużywana, kilkuletnia opona jest tak samo dobra jak nowa. Ale ogumienie powinno być przechowywane we właściwych warunkach. Opona, która nawet kilka lat leżała w magazynie jest pełnowartościowym produktem, który nie traci swoich właściwości. Wpływ na zmiany właściwości opon ma głównie eksploatacja, a nie czas magazynowania w odpowiednich warunkach. Przedstawiciele PZPO twierdzą, że dobre serwisy i hurtownie zapewniają właściwe warunki przechowywania ogumienia.

Przypomnijmy więc te warunki:
- ogumienie należy przechowywać wyłącznie w pomieszczeniach zamkniętych, a nie ”pod wiatą”,
- wilgotność powietrza powinna wynosić 65 +_ 15%,
- niski poziom wentylacji, bez przeciągów,
- temperatura od -5 do 30°C,
- ochrona przed promieniowaniem UV (ochrona przed promieniami słonecznymi), ozonem, chemikaliami i spalinami. 

Opony powinny być więc przechowywane z dala od wszelkich substancji chemicznych, ostro zakończonych przedmiotów, źródeł ciepła, przedmiotów powodujących iskrzenie i wyładowania elektryczne oraz z dala od transformatorów, spawarek czy silników elektrycznych (ozon). 
Warto pamiętać, że opona rozgrzana do 60°C starzeje się 60 razy szybciej niż opona magazynowana w temp. 25°C. Jeden rok magazynowania opony powoduje takie jej zużycie, jak 3 tygodnie prawidłowej eksploatacji lub jeden tydzień jazdy ze zbyt małym ciśnieniem. 

Główne czynniki starzenia opony to:
Nieprawidłowa eksploatacja, np. zbyt niskie ciśnienie powodujące przegrzewanie się opony, nadmierne przeciążenie,
działanie ozonu (np. garażowanie w pomieszczeniach z pracującymi transformatorami, generatorami),
działanie promieni UV (np. ekspozycja na promienie słoneczne),
styczność z agresywnymi substancjami chemicznymi (np. paliwami, spalinami, olejami, czy rozpuszczalnikami).
Sam upływ czasu w odpowiednich warunkach magazynowych nie jest tak istotny. Dlatego przy kupnie opon trzeba przede wszystkim zwrócić uwagę na rozmiar ogumienia zalecany przez producenta pojazdu oraz symbol E.C.E. homologacji europejskiej, który powinien znajdować się na każdej oponie. Składa się on z oznaczenia E3, które wskazuje na kraj wydający homologację. Dalszy ciąg cyfr to numer homologacji (np. E3 0259091). Tylko opony dostosowane pod względem wymogów homologacyjnych do rynku UE są gwarancją bezpiecznej jazdy. Numer DOT to zakodowane oznaczenie producenta, fabryki i daty produkcji opony.

Etykieta
Z badań konsumenckich wynika, że zdecydowana większość osób kupujących opony nie zwraca uwagi na etykietę energetyczną, która jest przyklejona do każdej nowej opony. Na każdej fabrycznie nowej oponie powinna znajdować się etykieta energetyczna, na której umieszczono informacje na temat 3 osiągów danej opony:
efektywność paliwowa (symbole A,B,C,D,E,F,G, gdzie A oznacza najbardziej oszczędną),
przyczepność na mokrej nawierzchni (symbole A,B,C,D,E,F,G, gdzie A oznacza najkrótszą drogę hamowania),
zewnętrzny hałas toczenia (wartość w decybelach).

W przypadku efektywności paliwowej oraz przyczepności na mokrej nawierzchni różnice pomiędzy poszczególnymi klasami danej kategorii są znaczące.
Nabywca opony nie ma możliwości sprawdzenia, czy opony, które chce kupić, były magazynowane w odpowiedni sposób. Jedyna rada, to dokonywać zakupów w dobrych, specjalistycznych hurtowniach. 


Kilkuletnia, jak nowa
Kilkuletnia, jak nowa